In dit artikel ga ik in op de nut en noodzaak van SCIOS Scope 10. Ik geef voorbeelden met foto’s van situaties die ik tegenkom in de praktijk.
Een veelvoorkomende reactie van de klant bij aanvang van de inspectie is: de verzekering verplicht mij deze keuring uit te laten voeren. Maar wat kom je eigen precies doen? En is het nu echt nodig? Het kost allemaal weer een hoop geld en waarvoor?
Dergelijke reacties zijn heel begrijpelijk. Daarom zal ik in Jip en Janneke taal proberen uit te leggen wat deze inspectie inhoud en waarom de inspectie nuttig is, onderbouwd met voorbeelden.
De inspecteur Scope 10 is een soort technische brandweerman. Hij beoordeelt het elektrisch materieel op brandrisico om brand te voorkomen.
Gemiddeld eens per twee maanden moet ik na aanvang van de inspectie direct de spanning eraf halen, omdat er een acuut gevaar van brand is door warmteontwikkeling in een verdeler of elders.
Constateringen van oververhitting en dito verschijnselen komen meerdere malen per maand voor.
Als een gebouw afbrand heeft dat ontzettend veel effect op de continuïteit en het leed van het bedrijf, de medewerkers en de klanten. Je bent 2 jaar verder voordat je weer up en running bent als bedrijf. Niet te spreken van brand waarbij mens en dier in gevaar kan komen, door immobiliteit. Iets dat je hoopt nooit mee te maken.
Door visuele waarnemingen, metingen en beproevingen van het elektrisch materieel, inclusief thermografisch onderzoek hopen we dit te voorkomen. Daarbij nemen het gebruik van elektrisch materieel en haar omgeving mee in de beoordeling. Evenals de vuurbelasting en de isolatie van het gebouw.
Concrete voorbeelden
Ik benoem een aantal concrete voorbeelden, waar de inspecteur naar kijkt en die hij tegenkomt. En die u mogelijk zelf kan constateren, waarna u de hulp inroept van uw installateur en inspecteur.
Verbrande wandcontactdozen
De WCD is zwart geblakerd bij de ogen. Oorzaken zijn divers van aard.
Gesmolten bedrading
Bedrading is gesmolten door overbelasting.
Brandplekken passchroef
Veel voorkomend bij verdeler van '80-'95, brandplekken op het contactoppervlak van de passchroef.
Gesmolten en gebroken verdelerkap
Door oververhitting is de kap van de verdeler bros gaan worden en gaan vervormen.
Geblakerde aardrail
De aardrail is zwart geblakerd door een kortsluiting en daardoor onbetrouwbaar geworden.
Overbelaste schakelaar
Hitteontwikkeling door slechte aansluiting.
TL buizen end of life
De uiteinden van een defecte TL buis blijven gloeien en er kan een brandgevaarlijke situatie ontstaan.
Railsysteem, draden en aansluitingen aangetast
Aantasting van diverse componenten door oververhitting.
Draden smelten door de kap heen
De bedrading is door de verdelerkap heen aan het smelten. Kunt u nagaan wat de temperatuur erachter is.
Doorlussen van stekkerblokken
Hierdoor kan een brandgevaarlijke en onoverzichtelijke situatie onstaan.
Railsysteem is zwart
Flinke klapper geweest, waarbij het railsysteem compleet zwart is geworden.
Mespatronen aangetast door hitte
Mespatronen worden vaak gebruikt waar het vermogen binnenkomt. Hier zijn de aansluitingen volledig verbrand, door kortsluiting.
Verkeerd gebruik kabelhaspel
Bedoeld voor tijdelijk gebruik en dient volledig afgerold te worden om oververhitting te voorkomen.
Verbrande aansluiting & schroefautomaat
Schroefautomaten zijn onbetrouwbaar.
Openingen in verdeler
Eenvoudig voor ongedierte, vuil en vocht om erin te komen.
Geen consumentenartikelen op kantoren
Consumentenartikelen zijn niet bedoeld voor intensief gebruik. Allen professionele apparatuur mag op kantoren gebruikt worden.
Heater op kantoor op een houten balk
Lekker warm op kantoor, een heater erbij. Echter 280 graden en gemonteerd op een houten balk is vragen om problemen.
Test uw aardlekschakelaars elk half jaar
Bij de overgang van zomer- naar wintertijd en vice versa. Druk de testknop in en voorkom dat de aardlekschakelaar het niet meer gaat doen.
Ik hoop dat ik u mee heb kunnen nemen in de wereld van inspectie van SCIOS Scope 10. En voor welke uitdagingen wij samen staan. Brand is iets verschrikkelijk, wat we geen van allen ooit mee hopen te maken.
Verzekeringen eisen vaak een SCIOS Scope 10 inspectie. Ik adviseer dit als onderliggende reden te aanschouwen. Welzijn en veiligheid voor mens en dier gaan voor alles.